پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 182465
روز خبرنگار؛ به نام خبرنگاران ، به کام مسئولان
تاریخ انتشار : 1394/05/16 23:15:33
نمایش : 1721
سال هاست که جهان پا به عرصه اطلاعات و ارتباطات نهاده است ، عصري که نقش وسايل ارتباط جمعي و خبرنگاران در پيدايش و تداوم آن غيرقابل انکار است . در اين عصر اين رسانه ها هستند که اطلاعات مورد نياز مردم را تامين مي کنند و خبرنگار به عنوان يکي از محوري ترين عوامل عرصه اطلاع رساني حضوري فعال در زنده نگه داشتن" وجدان بيدار ملت ها "دارد
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از  جهانبين نيوز مظاهر توفيقي کارشناس ارشد ارتباطات و رسانه در يادداشتي نوشت:

در علم ارتباطات گفته مي شود روزنامه مولودي است که در روز تولدش ميميرد ،گويي اين ويژگي به روز خبر نگار هم سرايت کرده است چرا که در بهترين حالت مسئولين امر فقط در اين روز است که يادي از فعالين عرصه خبر مي کنند . اگرچه اگر ديد واقع بينانه اي به اين امر داشته باشيم متوجه مي شويم در روز خبرنگار، بازهم اين خبرنگار است که مغفول قرار مي گيرد . رهبرفرزانه انقلاب در اهميت روز خبرنگار مي فرمايند :"روز خبرنگار، روز رعايت حريم قلم و انديشه است، اين روز يادآور حماسه‌آفريني آن‌هايي است که بقاي حقيقت را به بقاي خود ترجيح مي‌دهند." اما وجود نوعي نگاه ابزاري در اين روز به خبرنگار، حرمت واقعي اصلي ترين ستون وجدان بيدار ملت ها را شکسته است اکثر برنامه هاي برگزار شده به مناسبت روز خبرنگار نه تنها خبرنگار محور نيست و به مقام قلم و انديشه توجه لازم را ندارد بلکه بهانه اي است براي خودنمايي مسئولين وارائه گزارش کارشان.موجودي که بقاي حقيقت را به بقاي خود ترجيح مي دهد در اين روز هم مظلوم است وباز هم امور ديگري چون عملکرد دستگاه هاي مختلف به تجليل ازمقام و عملکرد او ترجيح داده مي شود.

حقيقت تلخ است اما به غم ديروز نشستن و و از انديشه فردا بازماندن هم معنا و فايده اي ندارد خصوصاً در حرفه خبرنگاري که زمان در آن نقشي اساسي دارد. از دولت که به نوعي بايد گذشت . چرا که تا کنون اقدام موثري در اين عرصه نداشته است .اين دولت و دولت هاي قبل نتوانستند نگاه صحيحي به خبرنگار به عنوان عامل اصلي جريان اطلاع رساني داشته باشند، در اين بين اين جامعه خبرنگاري است که بايد به فکر خود باشد . تقويت صنوف و تشکل هاي مرتبط با مساله خبر و اطلاع رساني ،خصوصاً خانه مطبوعات و خروج اين تشکل ها از رکود و ايستايي به سمت پيگيري امور و ايفاي صحيح نقش خود در جامعه مي تواند کارگشا باشد.

اما سخني با دولت
دولت تدبير و اميد بارها اشاره کرده که دغدغه اول آن برطرف کردن مشکلات موجود است . در اين ميان اصحاب رسانه از آنجا که واسطه ميان دولت و مردم هستند ضرورت دارد در اولويت اين دغدغه قرار گيرند . خبرنگاران از طرفي صداي رساي مطالبات و خواسته هاي مردمند و بدون حضور آنها آگاهي دولت از مشکلات مردم ناقص و ابتر مي ماند و از سويي ديگرواسطه دولت در انتقال اقدامات صورت گرفته به مردم مي باشند . مسئولين دولت بايد توجه داشته باشند که آگاهي از توان حرفه اي خبرنگاران و رسانه ها کمک مي کند تا برنامه ريزي در ابعاد مختلف با حداقل حواشي و با حداکثر حمايت افکار عمومي همراه باشد . در مقابل ، آگاهي مردم از نقش واقعي خبرنگاران هم سبب مي شود علاقه به مشارکت در امور مختلف جامعه بيشتر شده و در نتيجه برنامه هاي دولت با حداکثر همراهي و نظارت عمومي همراه باشد. توجه به اين مساله خصوصاً در اين برهه زماني اهميتي مضاعف پيدا مي کند .شرايط ناشي از توافق هسته اي صورت گرفته و لزوم توجه به هدايت افکار عمومي با هدف جلوگيري از جريان سازي رسانه اي غرب در کشور و موج سواري عده اي معلوم الحال از اين وضعيت ، کنترل مطالبات مردمي ، نظارت بر عملکرد دولت وتطبيق مواعيد دولتمردان با ميزان عملگرايي آنها ، جلوگيري از ايجاد دوستگي در جامعه و ... مي طلبد تا دولت رويکردي واقع بينانه تر به خبرنگاران واصحاب رسانه داشته باشد . در حالي که رسانه هاي مختلف خارجي که بعضاً سوابق دشمني آنها با ايران اسلامي قابل کتمان نيست ، با تمام توان وارد کشور شده و قصد دارند از موقعيت موجود حداکثر استفاده را در القاء ديدگاه هاي خود و در دست گرفتن افکار عمومي مردم داشته باشند، داشتن نگاه صحيح و اصولي به عرصه خبر و رسانه ها و خبرنگاران داخلي مي تواند بهترين عامل در مهار اقدامات رسانه اي دشمنان باشد . اين امر منطبق بر نظر رهبر معظم انقلاب است و به نوعي مطالبه معظم له از مسئولين امر نيز مي باشد. ايشان در اين خصوص معتقدند :" مؤثرترين سلاح بين‌المللي عليه دشمنان و مخالفان، سلاح ارتباطات رسانه‌اي است؛ امروز اين، قوي‌ترين سلاح است . من مطبوعات را يک پديده ضروري، لازم و اجتناب‌ناپذير براي جامعه مي‌دانم. "

اگر چه ديدگاه خوشبينانه مي گويد اجازه ورود به برخي از رسانه هاي خارجي مانند بي. بي. سي. که تقريباً همزمان با روز خبرنگار در سال جاري روي داد، نگاهي رسانه اي ودر محدوده امر اطلاع رساني است اما سوابق فعاليت اين رسانه ها مانند آنچه بي.بي. سي.در فتنه۸۸ انجام داد، نشان از بهره برداري مغرضانه عوامل اين رسانه در موقعيت فعلي و متعاقب توافق هسته اي دارد . بهره گيري از توقعات بوجود آمده در بين توده هاي مختلف جامعه،برجسته کردن مطالبات برخي از اقشار جامعه که همسو با خواسته هاي بيگانگان است ، طرح و تقويت شايعات در افکار عمومي با ارائه اطلاعات از منابع مجهول و دامن زدن به نارضايتي هاي اجتماعي تحريک مردم به اعتراض به اوضاع و حاشيه سازي براي نظام، بدبين کردن مردم به مسئولين نظام و خصوصاً نهادهاي خدوم انقلابي نمونه اندکي است از آنچه سياست هاي رسانه اي غرب در سال هاي اخير در کشورمان و کشورهاي مشابه دنبال کرده و قطعاً با شرايط جديد استمرار و تقويت خواهد شد. شرايطي که بي شباهت به انقلاب هاي رنگي نيست . اگرچه نظام اسلامي و بعد مردمي بودن آن شرايطي متفاوت از کشورهايي که فعاليت هاي نرم غرب در آنها به ثمر نشسته دارد اما داشتن آمادگي براي مقابله با تحرکات دشمن ،حکم عقل است.در چنين شرايطي خبرنگاران خدوم کشوربايد نفش سربازان خط مقدم جبهه مبارزه با دشمنان نظام اسلامي و خنثي کردن توطئه هاي آنها را ايفا کنند قطعاً توجه همه جانبه به اين قشر مي تواند توان آفندي و پدافندي کشور را در عرصه جبهه فرهنگي تقويت کند . حل مشکل بيمه خبرنگاران،توجه به وام مسکن اين قشر، تعريف رسمي و دقيق اين شغل دربين مشاغل سخت، حفظ حريم خبر و خبرنگار با تدوين قوانين حمايتي لازم،توجه ويژه به آموزش خبرنگاران مي تواند به رفع مشکلات موجود و تقويت اين جبهه کمک کند.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html